Andrea Blázquez
30/08/2018
Crònica d’Andrea Blázquez, 21 anys, Esplai Arrels, participant en el curs de directors de la Federació de Centres Juvenils Don Bosco de Catalunya.

Ja han acabat les classes dels cursos de l’Itinerari d’Educació en la Fe (IEF) i de monitors. Les de directors també, encara els queden 4 dies en Nadal per acabar el seu procés formatiu. La formació organitzada per la Federació de Centres Juvenils Don Bosco de Catalunya va tenir lloc del 18 al 28 d’agost i van participar-hi un total de 80 joves procedents de les cases de salesians i salesianes de Catalunya i Huesca.

Però les cares que es veuen -fins i tot ja acabada aquesta aventura- són d’alegria, d’estar gaudint fins a l’últim moment l’experiència única que els ha presentat aquest estiu de créixer com a persones i com a treballadors al voltant de gent amb la que comparteixen vocació.

Aquest any els cursos van tenir com a fil conductor “Boscoaventura”, que feia que totes les hores de formació i fins i tot les de descans estiguessin unides en una única motivació. I es pot dir fins i tot que ha simbolitzat tot el que han significat aquests cursos per a tots els participants.

El carisma de Don Bosco viscut pels participants

El companyerisme i enriquiment que es respira ajuda a portar el curs d’una manera molts més positiva i en això coincideixen participants tant del curs de monitors com el de directors o IEF. De fet, Lorenzo Mur, participant d’IEF del CACJ de Huesca coincideix amb Sergio Diéguez, de Sant Andreu, participant de directors, que “l’ambient que es viu és un autèntic regal que fa que et sentis acollit des del primer moment i que cal aprofitar “.

Però ja no només és l’experiència vital que t’aporta, tal com diu Lourdes Expósito, monitora de La Sala: “la convivència que es fomenta a La Marinada els ha ajudat a enriquir-se com a monitors i com a persones”. I és que la diversitat que es troba en els diferents cursos enriqueix encara més el que s’ensenya. El fet que hi hagi participants de tants centres diferents permet conèixer exemples i realitats molt variades i poder aplicar això al voluntariat que realitzen durant el curs.

“Aprens de tot, des de primers auxilis fins a gestió mediambiental, excursions, etc. i també pel que fa a l’educació en la fe “. Així descriu a grans trets el curs de monitors Pol Tosca, del Preju Sarau. En aquests deu dies es pretén que els participants aprenguin les nocions bàsiques d’organització, preparació, planificació i avaluació de les activitats, a més de com desenvolupar i tenir noves idees de cara als cursos futurs: “et donen un munt d’activitats que pots fer amb els xavals i t’ensenyen a educar a través dels valors salesians “.

D’altra banda, a directors s’han tractat continguts relacionats amb la pedagogia del lleure educatiu, amb el lideratge, la comunicació i l’acompanyament. A més, són bàsics alguns coneixements de legislació i gestió per al bon funcionament d’un centre. Segons Sergio Diéguez, “aquesta experiència és molt enriquidora i els permet adquirir aprenentatges i conceptes nous que potser no tenien tan presents en els seus centres”. Jesús Romero, del Forat afegeix que “aquest curs li serveix tant per créixer dins del seu centre com per avançar a nivell laboral”.

En Itinerari d’Educació en la Fe (IEF) aprofundeixen en temes sobre la teologia, la pastoral salesiana, el tracte socioafectiu amb els joves i com acompanyar-los en el seu camí de fe i el seu projecte de vida. Això els permetrà aplicar-lo en els seus respectius centres. Com diu Lorenzo Mur, “estava una mica desorientat a l’hora de portar el meu grup de fe i he encertat fent el curs”.

Estar durant 10 dies a La Marinada per realitzar els diferents cursos és un aspecte més de la pròpia formació que se’ls vols oferir. Així ho explica un dels participants del curs de directors, Cristian Recalde de Meridiana: “en promoure la convivència entre tots, aconsegueixen que treballem les nostres habilitats socials i l’educació emocional, elements imprescindibles per al futur treball en els nostres centres”. Sara Parrón, del CJST, coincideix en això i afegeix que aquesta convivència “és una experiència que millora el curs”.

Totes aquestes formacions van dirigides a l’educació en el lleure educatiu, pretenen formar monitors, directors i animadors de cara als anys futurs. Tal com expressa la participant del curs de directors Sonia Sánchez, de l’Esplai Arrels de Sant Boi, “el que ens emportem d’aquí ja no és només la formació, sinó les ganes d’aprendre i de posar en pràctica tot el que hem après” .